بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است
سرخط خبرها

«مشهد» آماده استقبال از زائران امام رضا(ع) | استقرار ۸۰۰ هزار نفرشب ظرفیت اسکان

  • کد خبر: ۱۸۳۹۹۶
  • ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
«مشهد» آماده استقبال از زائران امام رضا(ع) | استقرار ۸۰۰ هزار نفرشب ظرفیت اسکان
شهر امام رضا (ع) تمام‌قد آماده میزبانی از میهمانان آن حضرت است.

به گزارش شهرآرانیوز مشهد این روز‌ها میعادگاه عاشقان است و مشهدی‌ها هم بیش‌از‌پیش پای کار آمده‌اند تا شهر را مهیای میزبانی از هشت میلیون نفر عاشق و دلداده‌ای کنند که از راه دور و نزدیک، پیاده یا سواره و با پای دل خودشان را به بارگاه نور می‌رسانند. امسال هم در واپسین روز‌های دهه پایانی ماه صفر، شهر امام‌رضا (ع) مملو از شور دلدادگی به اهل‌بیت (ع) و آماده برگزاری آیین‌های سوگواری سالروز رحلت پیامبر‌اکرم (ص)، شهادت امام‌حسن‌مجتبی (ع) و شهادت حضرت‌رضا (ع) است. مردم مشهد امسال هم به یاری مسئولان استان شتافته‌اند تا آداب میهمانی را همه‌جوره به‌جا بیاورند و خاطره خوبی از زیارت در ذهن میهمانان امام‌رضا (ع) به جا بگذارند.

بر‌اساس آمار‌های رسمی تا دیروز ۱۷‌هزار زائر پیاده وارد مشهد شده‌اند و ۴۵‌هزار زائر پیاده دیگر نیز در مسیر‌های منتهی به مشهد در حال حرکت هستند. تاکنون ۳۲۰ ایستگاه صلواتی در ۹ مسیر ورودی به مشهد یعنی تربت‌حیدریه‌-مشهد، نیشابور-مشهد، سرخس-مشهد، کلات و جاده سیمان-مشهد، جاده قدیم، جاده قوچان، طرقبه و شاندیز و سیدی مستقر شده‌اند و امروز نیز ۲۴ ایستگاه صلواتی دیگر به این تعداد اضافه می‌شوند تا به زائران پیاده خدمت‌رسانی کنند. اداره‌کل اوقاف خراسان‌رضوی نیز با برپایی ۶۳ موکب و با ۲۲۰ خادم و مبلغ به زائران پیاده ارائه خدمت می‌کند.

همچنین از پانزدهم تا بیستم شهریور ماه یک‌میلیون‌و‌۱۳۵‌هزار‌و‌۳۹۲ زائر از مسیر‌های هوایی، ریلی و جاده‌ای خود را به مشهد رسانده‌اند و در مجموع ۲ میلیون‌و‌۲۵۸‌هزار‌و‌۲۰۹ نفرشب اقامت نیز در استان ثبت شده است. هر چه به سه روز پایانی ماه صفر نزدیک می‌شویم، بر این شمار افزوده می‌شود. مجموع ظرفیت اسکان رسمی، غیررسمی، اضطراری و‌... استان نیز که پیش‌از‌این حدد ۷۰۰‌هزار نفر شب بود، در این ایام به حدود ۸۰۰‌هزار نفرشب افزایش یافته است.

اسکان زائران در پارکینگ‌های حرم

آستان‌قدس‌رضوی نیز اسکان موقت زائران را از شامگاه یکشنبه، ۱۹ شهریورماه، در پارکینگ شماره یک آغاز کرده و از دیروز هم پارکینگ شماره ۳ (شامل دو بخش اسکان مجزای خواهران و برادران) فعال شده است. در این پارکینگ‌ها زمان استراحت زائران یازده ساعت و بین ساعت ۸ شب تا ۷ صبح در نظر گرفته شده است و امکانات پذیرایی وعده صبحانه و توزیع چای نیز پیش‌بینی شده است. همچنین در صورت ضرورت، پارکینگ خدام نیز برای اسکان موقت زائران تجهیز خواهد شد.

برای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به زائران رضوی در این ایام، هفتصد واحد صنفی شهر نیز پای کار آمده‌اند تا بیست قلم کالای ضروری و مورد نیاز زائران را با قیمت مصوب ارائه دهند.

علاوه‌بر‌این، استان‌های دیگر کشور نیز برای میزبانی بهتر از زائران رضوی، به کمک خراسان‌رضوی شتافته‌اند و استانداری تهران نیز به عنوان معین استان ما در این ایام انتخاب شده است.

اجتماع عظیم عزاداران نبوی و حسنی

حرم‌مطهر‌رضوی نیز در این ایام برنامه‌های متنوعی را برای سوگواران رضوی، به‌ویژه در شب و روز شهادت امام‌رضا (ع) تدارک دیده است. به مناسبت فرارسیدن سالروز رحلت حضرت محمد (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)، اجتماع عظیم عزاداران نبوی و حسنی، ساعت ۱۲ ظهر روز پنجشنبه در صحن پیامبر‌اعظم (ص) بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) برگزار می‌شود. مراسم خطبه‌خوانی شب شهادت حضرت رضا (ع) از ساعت ۱۸:۳۰ جمعه، ۲۴‌شهریور‌ماه، در صحن پیامبر‌اعظم (ص) آغاز می‌شود. سوگواره ظهر شهادت نیز از ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه پذیرای عاشقان و عزاداران است و شهادت‌نامه‌خوانی آیت‌ا... سیداحمد علم‌الهدی، نماینده، ولی فقیه در خراسان‌رضوی، پایان‌بخش این محفل است.

بخش اول مراسم شام شهادت، نیز از ساعت ۱۸:۳۰ شنبه آغاز می‌شود و حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی سخنران این مراسم است. بخش دوم این محفل نیز با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان برگزار می‌شود.

مراسم شام غریبان شهادت حضرت رضا (ع) نیز ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه روز شنبه پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء، با پیاده‌روی و عزاداری خدام بارگاه رضوی از چهارراه شارستان خیابان نواب صفوی به سوی حرم مطهر آغاز می‌شود.

آماده‌باش حوزه سلامت

همه دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط با حوزه سلامت استان نیز با محوریت دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در این ایام پای کار آمده‌اند. آماده‌باش همه مراکز درمانی مشهد، برپایی ۱۲۴ ایستگاه سلامت در استان، فعالیت هفتصد بازرس بهداشت محیط و حرفه‌ای استان برای نظارت بر مکان‌های اسکان زائران، تکایا، مساجد، موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی و‌...، کنترل مبادی ورودی مرزی و مراقبت از شیوع بیماری‌ها در پنج مرز باجگیران، لطف‌آباد، سرخس، دوغارون و فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فعالیت دویست کارشناس دام‌پزشکی و نظارت بر کشتارگاه‌های استان و‌... بخشی از این اقدامات است.

همچنین در سه روز پایانی ماه صفر سه پایگاه انتقال‌خون در مشهد شامل پایگاه امام‌رضا (ع) واقع در میدان دکتر شریعتی (ابتدای خیابان دانشگاه)، پایگاه امید واقع در مجتمع تجاری اقامتی امید (ابتدای خیابان آیت‌ا... شیرازی‌۳) و پایگاه سیار حرم‌مطهر‌رضوی (واقع در صحن جامع رضوی، ورودی باب‌الکاظم (ع)) از ساعت ۸ تا ۱۳ میزبان اهداکنندگان خون هستند.

خادمان حرم مهرورزی

جمعیت هلال‌احمر استان نیز در این ایام ۱۱۰ پایگاه امداد‌و‌نجات را در محور‌های استان برپا کرده است و خدمت‌رسانی به زائران را تا ۲۶ شهریور‌ماه، یعنی زمان بازگشت آن‌ها، ادامه خواهد داد و امسال با مشارکت چند استان دیگر، ظرفیت خدمت‌رسانی امدادگران در محور‌های خراسان‌رضوی به ۵۰۰‌هزار نفر رسیده است.

همچنین به همت سازمان داوطلبان هلال‌احمر، طرح خادمان حرم مهرورزی که چند سالی است اجرا می‌شود، امسال نیز به همت کادر پزشکان و پرستاران در حال اجراست. همچنین هزار دستگاه ویلچر نیز برای اجرای طرح «قدم به قدم در مسیر بهشت» تأمین شده است و در سه روز پایانی ماه صفر، داوطلبان این جمعیت، زائران سال‌خورده و ناتوان را با این ویلچر‌ها به حرم‌مطهر‌رضوی می‌رسانند.

ارتباطات با ۱۷ سایت مخابراتی

هفده سایت مخابراتی ثابت و سیار نیز در این ایام به زائران حرم‌مطهر‌رضوی خدمات مخابراتی ارائه می‌دهند؛ به عبارتی سیزده سایت مخابراتی ثابت و چهار سایت مخابراتی سیار در صحن‌های مختلف و مسیر‌های اصلی منتهی به حرم‌مطهر‌رضوی نصب و مستقر شده‌اند تا زائران حتی در ساعات اوج ازدحام نیز با مشکل ارتباط مخابراتی رو‌به‌رو نشوند.

امروز، آغاز محدودیت‌های ترافیکی

محدودیت تردد و توقف در محور‌های منتهی به حرم‌مطهر‌رضوی نیز از ساعت ۱۳:۳۰ امروز آغاز می‌شود و تا پایان روز شنبه، ۲۵ شهریور‌ماه، ادامه می‌یابد. ممکن است این محدودیت‌ها تا ساعاتی از روز یکشنبه، ۲۶ شهریور‌ماه، نیز برقرار باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->